B&K - Presspytt Light |
Äldre Presspytt Light: 990930 | 991216 | 000127 | 000301 | 000401 | 000606 | 000808 |
För det senaste i muskelbranschen: Besök webbloggen!
Text: Ove Rytter, chefredaktör B&K Sports Magazine
Hej alla positiva, glada och träningssugna!
Vilken underbar höst! För oss här på B&K har träningen gått bra. Alla försvinner till sina respektive gym kring redaktionen under lunchen! Mixern i köket går varm och stämningen tätnar inför Scandinavian Fitness Expo 2000, som blir en höjdpunkt för oss. Och dig?
B&K Classic Body Show och Swedish Pro Fitness, som avhålles lördag respektive söndag (förbedömningar 11.00, finaler 15.00) avhålles, precis som planerat. Ett tag var promotorn (Alexander Jilkhe) beredd att ge upp. Av flera orsaker (dock ej brist på intresse från vår publik! Biljettförsäljningen går som smör…) Efter påtryckningar, främst från de aktiva, kör han showerna - precis som planerat. Och vilka shower sedan! Vi har just sett scenografiidéerna, priserna och l-j-u-s-e-t… Vi på B&K, som köpt huvudsponsorskapet, är glada för det stora intresset - och ser fram mot en fantastisk kväll.
B&K Classic Body Show, som är inkluderat i Legendernas Afton, kommer att bli en av de mest minnesvärda stunderna i svensk bodybuildinghistoria. På första parkett sitter drygt 50 av detta lands legender inom kraftsport och bodybuilding. Från scenen kommer dessa att presenteras - och det kommer att tävlas på scenen. Samt gästposeras. Och vilka namn vi får se!!! Kolla in vårt newsletter framöver, där alla namn avslöjas…! Arrangören utlovar muskler i massor, nostalgi i banor och en show du sent ska glömma. Samt Sverigepremiär för en helt ny typ av bodybuilding…
Det har kommit till vår kännedom att ett flertal representanter från SKKF:s styrelse påstått att vi på B&K Sports Magazine skulle ha spridit ut ett rykte, inför evenemangen SM/VM-kval i Malmö, den 23-24 september, att det skulle ha varit utsålt! Detta är löjeväckande och felaktigt. Hur skulle vi ha spridit den informationen? Är det NÅGON därute som hört oss säga detta? Maila i så fall till SKKF och berätta detta.
Nej. Tvärtom har vi på redaktionen spridit information om biljettförsäljning på vår hemsida, producerad av Magnus Branzén, (även med länk), artigt hänvisat (vår receptionist Kristina Fredriksson) alla som ringt till de telefonnummer vilka funnits angivna av SKKF. Vi har vidare besvarat en mängd mail, där den som undrat (vi har besvarat alla!) över något i samband med detta evenemang har fått en saklig och riktig information om evenemanget. Om någon av den påstådda informationsspridning ej föreligger, vore det trevligt med en ursäkt från SKKF.
Mer felaktiga rykten (vem är det som ser spöken?); Ingen av oss på B&K ämnar naturligtvis att starta något nytt förbund, utan hoppas fortfarande på att det sunda förnuftet - där samarbete råder - ska vinna. Vi på B&K Sports Magazine vill däremot bidraga till att skapa events som står för glädje och show i kroppskulturens tecken. Och vi hoppas att även andra vill göra det!
De två nämnda ingredienserna stimulerar tillväxt = fler läsare av våra tidningar/bransch och en grogrund för vidare utveckling av en historiskt sett ganska ny företeelse. Vilket i slutänden i allra högsta grad stärker ett förbund. Jag - och många andra - anser att det är en sandlådedebatt mellan B&K och SKKF: men det var inte jag som fattade spaden. Jag kämpade bara för det jag ansåg vara förnuft. Nu är det för sent att ändra på dessa beslut - och jag får acceptera dem. Inget mer med det. Jag driver däremot en debatt, vilket är min och vår förbannade plikt såsom granskande och fristående organ. Och alla svar från SKKF (+andra) publiceras gladeligen.
Och vet ni en sak: Jag och vi på B&K är på ett sätt glad att SKKF tagit över SM Fitness, då vi nu kan vara hellediga på somrarna. Det är ett stort åtagande att arrangera fitnesstävlingar - och risken är stor rent ekonomiskt. Och vad jag egentligen debatterat om handlar verkligen inte om pengar (jag hoppas däremot att SKKF tjänade mycket på fitnesstävlingen i Malmö. Om det nu var därför de tog över!?), utan helt andra saker. Jag anser framförallt att det var onödigt att lägga ned SM Fitness i Båstad, med bakgrunden att ingen inom SKKF kunde presentera ett affärsmässigt hållbart avtal. Såsom att t ex ge en garanti att vi fick behålla evenemanget över flera år (Athletic Fitness), vilket var ett önskemål.
Detta, att ej tillmötesgå detta högst rimliga krav, var - som jag ser det - (jag är dock part i målet..) ett steg bakåt i utvecklingen för utövarna. Vad andra anser får de stå för.
Nanna Bjone, Norges solkskensstråle nummer ett inom bodybuilding och fitness, ska bli mamma. I januari beräknas nedkomsten. Far till barnet är hennes Thomas Johansen. Grattis till er båda!
Arnold Schwarzenegger utsågs nyligen till "The most influential fitness personality of the Millennium", visar en undersökning gjort av FitnessLink.
Gittan Hallström pressar sig i form - igen. Men denna gång ska hon reamatörisera sig - och satsa på World Games 2001, som avhålls i augusti (sommarformen)! Träningen förläggs till hennes och maken Rogers hardcoregym, Atlantic, på Bergsbrunnsgatan 9 i Uppsala, som slog upp dörrarna i maj 2000.
Vissa skånska gym döljer avgift i reklamen, skriver Sydsvenskan. Man menar att träningsinstitutens marknadsföring i dagstidningarna bryter mot Konsumentkreditlagen. Efter Sydsvenskans rundringning i Malmö och Lund slås det fast att det handlar om erbjudanden att dela upp kostnaden för gymmens årskort i månadsbetalningar via autogiro. I erbjudandet finns en gömd kreditavgift som höjer kostnaden för årskortet med upp till 20 procent.
Medusa, dvs Anna Rosén, är gravid och kan ej vara med i kommande TV-serie.
Ding från Kina blev första kvinna att göra 300 kilo sammanlagt i tyngdlyftningen under OS! Kina tog guld, Polen silver och USA brons i damernas +75. Såg du förresten den nya Adidasdräkten som några av tyngdlyftarna hade? Teflon på låren så att stången ska glida lätt och Kevlar på bröstet, för ökad friktion och för att ge stöd. Ärmarna var tjockare än resten av dräkten och tighta.
David Letterman menade nyligen att man borde inrätta en ny gren under kommande OS: längdkastning med IOC:s dopingtester. Och att man vid prisutdelningen tackar mamma, pappa och sin langare…
Emma Melin funderar på att prova på Athletic Fitness igen under 2001. Det innebär inte att hon inte satsar på "vanlig" Fitness. Att köra athletic tycker hon känns som en utmaning. Hon blir du en av alla duktiga tjejer som tävlar i klassen under 165 cm. Emma placerade sig 1997 tvåa efter Isabella "Elektra" De Salareff.
Annika Warg här på redaktionen kommer att försöka köra Nordiska Mästerskapen i Athletic Fitness. Just nu ser tävlingen ut att gå i Lund i maj. Vi publicerar datum för start, så snart vi får veta…
Snabba klipp! Av Ove Rytter
nJoy och TheAcademy var snubblande nära att få med det engelska investmentbolaget Compass Partners, såsom affärspartner. Men trots att personalen informerats om köpet, gick det - efter många månaders förhandlingar - i sista sekunden om intet. Denna gång. Men en rad aktörer knackar på dörren för ett samarbete med denna snabbt expanderande kedja.- Idag står vi i Sverige för en fantastisk kvalitet, då det kommer till träning, menar Per Sundström, VD på nJoy. - Men alla träningsanläggningar i landet har idag svårt att ta betalt, då marknaden själva pressat ned priserna väldigt lågt, samtidigt som servicekraven från kunderna ökat. Vi på nJoy är en ung, och friskt satsande, organisation, som tror på att kvalitet lönar sig. Vi har bland annat The Academy i vår organisation, vilka står för en mycket hög kvalitet avseende vår intern kompetens. Vi tror på framtiden och hoppas på att framöver få en kompetent och stark partner, för att kunna utvecklas så snabbt vi önskar, avslutar Per Sundström.
Fitness Holdings uppköp av Healthland blev helt inställt. Ryktena om att Fitness Holdings skulle ha köpt hela, eller delar av Healthland, visade sig vara felaktiga. Affären ställdes i sista sekunden in. Vi återkommer med mer info framöver.
%-fakta
- 52% av USA:s gymmedlemmar är över 35 år!
- 6% ökade redskapstillverkningen med i USA under 1999. Nu ligger totalförsäljningen kring 3,5 miljarder dollar! En ökning kring 7-8% beräknas under 2000-talet. (källa: Sporting Goods Manufacturers Association, Mar. 30, 2000).
- 30% av USA:s befolkning äger någon form av hemträningsutrustning!
- 27% av USA:s kvinnor ägnar ingen tid åt sin kondition, medan 17% av männen hemfallit åt samma destruktiva livsstil.
Gold's Gym expanderar! Nyligen köpte kedjan fyra träningsanläggningar i Fairfax, Virginia (som var ett redan existerande Gold´s på franchise), Fitness Zone gym och Olympus Fitness gym i norra Baltimore, Maryland och ett World's Gym i Pasadena, Kalifornien. Gold´s Gym startade i Venice, Kalifornien 1965, och blev snart kallat "The Mecca of Bodybuilding''. Gold's Gym är numer den största franchise-gymkedjan i världen med ca 2 miljoner medlemmar med totalt 550 gym i 47 stater och 26 länder.
- Personliga tränare blir allt mer poppis. Bara i USA rapporterar IHRSA att det finns 60 000 certifierade! Nu kan du såsom sådan ta sajten www.entrena.com till hjälp, för att lägga upp kundprofiler, träningsprogram, och följa upp kundernas resultat.
- Nya trender inom spa-industrin är främst massage med varma stenar, ansiktsbehandlingar för män, samt spa-service för barn.
Robin Andersson från Spiritgruppen i Västerås har anlitats som internationell konsult för utveckling av gymträning av amerikanska Precor, ett av de ledande bolagen inom träningsutrustning i USA. Robin har utvecklat ett nytt träningssystem, kallat "Spot Training", vilket i korthet går ut på att ställa träningsmaskiner i färdiga konstellationer, för komplett träning av hela kroppen på gymmet. En ö av maskiner ger dig möjlighet att, utan att behöva springa runt i hela gymmet, träna igenom samtliga muskelgrupper.
Competition Line i Sverige AB, som tillverkat svensk gymutrusning i 20 år, har anlitats av amerikanska Precor, ett av de största märkena på gymmarknaden i USA, för att producera hela deras maskinsortiment för världsmarknaden utanför USA. Competition Line har i dagsläget sju anställda och är lokaliserade i Borås. Företaget har byggt upp en flexibel produktionsapparat, där man använder sig av underleverantörer. På så sätt nyttjas expertis på olika områden från de mest lämpade företagen. 1997 började Competition Line att utveckla en ny produktlinje, som sedan visades för första gången under Scandinavian Fitness Expo 1998. Utvecklingen av de ca 50 nya maskinerna ligger till grund för samarbetet med Precor. Olle Lundgren och Lars Nordström från Competition Line, vilka ligger bakom detta unika samarbete ser mycket ljust på framtiden.
Tack till alla som tipsar oss om businessnews! Har du några nyheter? Maila till .
Rond 4: Presspyttdebatt - Om svensk kroppskulturs överlevnad
Vi skall i denna - förhoppningsvis mot sitt slut lidande - debattserie - börja med ett citat ur SKKF:s egna stadgar, vilken klargör SKKF:s roll i svensk kroppskultur: Under rubriken Ändamål finner vi detta:
"Förbundet har till uppgift att främja, stimulera och utveckla, samt administrera bodybuilding och fitnessidrotten, samt andra former av idrottsverksamhet vilka befinnes förenliga med Förbundets ordinarie verksamhet. Förbundet skall också aktivt verka för en dopingfri idrottsverksamhet. Vidare skall Förbundet verka för att bodybuilding och fitness som friskvård och motionsform, blir tillgänglig för alla och envar. Förbundet skall även företräda bodybuilding och fitnessidrotten i internationella sammanhang."
Jag, och många med mig, har nu endast en sak att säga: Vad är det vi bråkar om - egentligen? Vi på B&K Sports Magazine vill ju bra promota den sport vi alla älskar - och göra det bra. SKKF kan och skall arrangera SM själva, men låt övriga promotorer sköta annat, då ett förbund inte har tid eller ork att göra allt själva.
Det Svenska Kroppskulturförbundet har i dagsläget - i mångas ögon - radat upp det ena misslyckandet efter det andra. Till och med de tidigare frälsta - som verkligen trodde att SKKF skulle hinna och kunna administrera jätteprojekt av olika slag för att tjäna pengar - har tappat förtroendet på ledningens förmåga. Ett förbund skall bygga upp en stabil ekonomi och ett förtroende bland de aktiva. Inte riska förbundskassa på projekt, vilka egentligen skulle ha startats av ett företag, där riskkapitalet var privat - och inte de tävlandes pengar.
Jag har just läst boken "Event marketing" av Mattias Behrer och Åsa Larsson. En bok om mötet, upplevelsen och budskapet. Ja - om integration och interaktion. Många goda råd om konsten att bygga goda relationer med dina kunder och dina medarbetare återfinns på dessa sidor. Boken handlar i klarspråk om att använda evenemang som strategisk resurs i marknadsföringen. Något som hela fitnessbranschen ställer sig bakom under den kommande stormässan Scandinavian Fitness Expo. Men SKKF vill inte vara där. Och behöver inte vara där. Men jag förstår - fortfarande - inte varför.
Ja, ingen har väl missat B&K:s debatt med den Svenska Kroppskulturförbundet, SKKF, bl a om huruvida man såsom förbund skall ge sin in i den kommersiella marknaden eller inte (denna debatt uppkom bl a sedan SKKF beslutat att starta en egen mässa - en månad innan den marknadsledande i Stockholm, Scandinavian Fitness Expo. Ett projekt - förlagt till Göteborg - som styrelsen totalt misslyckades med att sjösätta), med förbundskassan såsom riskkapital. Det är synd att någon eller några fortfarande tror att denna debatt handlar om pengar: Det gör det faktiskt inte. Det handlar om att göra bra evenemang, vilka tillsammans driver sporterna vi skriver om och representera växer. Och det gör det kring t ex Scandinavian Fitness Expo.
Jag vill här passa på att dra parallell med förbundets sätt att, som jag ser det, missbruka och felaktigt förvalta sin makt: Över hela landet pågår just nu strider om hur mycket en kommun får konkurrera med det privata näringslivet. Svaret borde vara givet: inte alls. I alla fall inte på rena näringsområden som krogar, konferensanläggningar, tillverkning, butiker, gym och annat som bäst (och vid fri konkurrens billigast) tillgodoses på en fri marknad. Då och då riktas uppmärksamheten mot att kommuner ägnar sig åt konkurrens med privata företag.
Konkurrens är bra, men när kommuner konkurrerar med hjälp av skattepengar är det skadligt och hotar jobben och välfärden. Svaret borde vara givet: inte alls. I alla fall inte på rena näringsområden Kommunallagen talar om för en kommun vad den får göra - "den kommunala kompetensen". En kommun får bedriva näringsverksamhet om den drivs utan vinstsyfte, för kommuninvånarnas allmännytta och inom kommungränsen. Men en kommun som slår vakt om sina företag (eller ett förbund som värnar om branschen) och arbetstillfällen bör hålla tassarna borta från näringsverksamhet. Konkurrens skall ske på lika villkor och på en fri marknad. Endast där kan nya idéer, nya sätt att organisera verksamheten och nya varor och tjänster rättvist tävla om konsumenternas gunst.
I SKKF:s fall tackade man nej till att det under Scandinavian Fitness Expo 2000 arrangerades ett VM-kval. Detta är inte bara att vända arrangören ryggen, utan hela den bransch som satsar pengar på mässan. Och vad anser de aktiva om detta? Var det et bra alternativ SKKF presenterade (i Malmö?).
SKKF skulle ha tagit chansen att stötta, synas och dra nytta av det kommersiella värdet av evenemanget. SM skall - och är(?) basen i SKKF:s ekonomi. Se til at sköta detta proffsigt i första hand: och låt andra slita häcken av sig att göra andra events. Alla sover nog lugnare då. Och blir nöjda.
Den som tvivlar på att ett samarbete med de fria marknadskrafterna är det bästa, behöver bara jämföra vilka branscher som har köer och väntetider och vilka som uppvisar balans mellan utbud och efterfrågan. Det är tur att inte svensk livsmedelsindustri sköts av offentliga byråkrater och är politiskt detaljstyrd. Då skulle svenska folket få tillbringa många timmar i brödkön. Listan på exempel över hur kommuner (och förbund) klampat in på "privat område" och med skattepengar/förbundspengar i ryggen startat alltifrån gym till inspelningskomplex för TV-såpor och mässor är lång och skrämmande.
Sådan verksamhet slutar oftast med ett praktfullt fiasko. Skattebetalarna, och i idrottens värld de aktiva, får stå för notan. Oftast i form av uteblivna resor, uteblivna träningsbidrag eller annat, viket gör den aktive mindre nöjd. Ja, pengarna som skulle ha använts till de tävlandes resor, träningsläger och annat, har gått upp i rök, eftersom en förbundsslips inte betyder att man är businessman.
Också ska vi snabbt ta oss till Malmö. Och berätta lite om SM Fitness (både vanlig Fitness och Athletic Fitness). Två evenemang SKKF numer kör i egen regi. Kort sagt handlar alla mail vi fått att hela arrangemanget i Malmö var en katastrof. Ja, vi har fått massor av klagomål från de aktiva. Och vart tog jättepubliken från Båstad vägen? Tja, man kan inte flytta Café Opera från Stockholm till Jönköping heller. Med tanke på att SKKF inte hade någon större marknadsföringskampanj, hade höjt alla priser och förlade evenemanget till helgen innan lönehelg, så blev det inte den publiktillströmning man hoppats på. Ja, borta var åskådarmassorna som tidigare funnits i Båstad. Trist för de tävlande, tycker vi. Men jag hoppas att det blir bättre framöver... Och har inga fler kommentarer om just detta.
Till sist vill jag tacka alla aktiva som under denna debatt stöttat oss på B&K till 100%. De som förstått vad som pågår. Men - hey: jag vill ännu en gång påminna om att det är skillnad på person och sak. Jag har ingenting emot personerna i styrelsen, faktiskt. Det är ganska hyggliga grabbar. Nej, jag vänder mig mot den politik och strategi de hållit sig till det senaste året. Det är allt. Men SKKF gör ju vad de vill. Och vi på B&K vårt. Det viktiga är bara att vi går framåt - inte bakåt - i utvecklingen. Och den riktningen har stundvis varit svår att skönja från den i denna debatt så omdiskuterade styrelse som döljer som bakom bokstäverna SKKF.
Jag är orolig för det sätt styrelsen just nu jobbar: och man är snart sagt osams med varenda företag i branschen. Under SM, som flyttats tillbaka till Solna, var 12 av de 18 utställarna så missnöjda att de hotar stämma förbundet - och de har vägrat att betala sina montrar. Så förutsättningarna för ett expo inför kommande SM ser minst sagt mörkt ut. Risken är just nu att ju större misslyckanden som sker kring evenemangen, desto större bovar blir B&K…! Så fungerar människan - ibland.
Jag har inte mer att bråka om nu. Så jag sätter punkt i debatten. Tills SKKF börjar ringa, maila eller skriva...
Till sist: Glöm inte att ha roligt och att uppskatta varje dag i ditt liv. Älska dina vänner och din familj. Tala inte illa om din nästa - och se framåt i livet. Uppskatta personer som är annorlunda än du själv, var fair i livet och i business och försök att förstå istället för att förskjuta.
Tala inte illa om andra bakom ryggen, då det endast visar din egen svaghet. Tiden är grym, då den alltid utkristalliserar den nakna sanningen. Och dina träningsresultat.
Med hopp om att även denna utgåva av B&K Sports Magazine ger din träningsinspiration i massor.Eder
kroppskulturell framtidshoppsanalytiker
Tipsa oss om vad som händer på din ort och på just ditt gym!
Sverige:
Norge:
Deadline: den 15:e varje månad.
Innan du lämnar vår sajt:
Du har väl bokat på vårt heta nyhetsbrev inför alla höstens evenemang?
Läs gärna webbloggen (uppdateras dagligen) med de bästa muskelnyheterna på webben.
Ta även en titt på översikten av de hundratalet sidor med originalinnehåll vi tillhandahåller.
Sidan skapad 2000-09-30 | Senast uppdaterad den 09 oktober 2000 av |