B&K - Tidningen - 2004 - Nummer 10 - Ledare

Ledare

Sidan skapad 2004-09-28
Uppdaterad 2004-10-11
 
B&K 10/2004

Ove Rytter

Ove Rytter, förlagschef:
[email protected]

 
Kommentarer
Maila eller använd formuläret nedan:

namn (valfritt):

e-post (om du vill ha svar):

meddelande:

Ledare från B&K Sports Magazine 10/2004:

Det växande gymfolket

När man kör chipsreklam i pausen under "Tjockholmen" blir jag fundersam. Nej, förresten. Jag blir lite rädd. Och lika fundersam som den där underbara kvällen i Kungsträdgården då jag i sällskap med tusentals andra huvudstadsbor hyllade våra just hemkomna OS-medaljörer.

Många barn, upplyfta på axlarna, hade en förälder under sig. En förälder med en starköl i handen och en cigarett i mungipan. Och när jag på Rhodos flygplats, efter B&K Summer Camp, sitter och väntar i cafeterian, är stanken och röken från hundratals (kedje-) rökare outhärdlig. Barn skriker, föräldrar blossar, dricker kaffe, öl och smaskar kakor. Barnen vill ha detsamma. Kakorna alltså.

Än så länge...

Vi måste alla - oavsett vilket område vi vill hylla, stödja eller stärka, vara någon form av förebilder själva. Den så kallade "röda tråden" måste synas någonstans. Vilka signaler ger vi till våra barn och vår omgivning om vi stödjer eller vill förmedla något - men själva inte beter oss i linje med det?

Tro nu inte att jag är någon puritansk ängel. Verkligen inte.

Men jag kan inte låta bli att reagera då föräldrar öppet visar att de skiter i sin hälsa - varje dag. Det väcker inte förakt. Bara rädsla. Vart ska det leda? Bli en bättre förebild själv, så kommer du att kunna agera tränare, förälder eller ledsagare med stolthet.

Glädjande nog rör sig dock den svenska "Medelsvensson" sig allt mer. Antalet "kroppsvårdsinrättningar" (SCB:s ord för gym, turkiska bad och solarier) i landet har ökat med över 100 procent de senaste fem åren. Antalet styrketränande i landet steg samtidigt med 41,5 procent!

Den moderna människan får sin information om hälsofrågor från TV och tidningar (myndigheter kommer idag långt ned på listan), visar en ny attitydundersökning med rubriken "Förvirrande hälsobudskap och medias roll".

Eftersom medierna är en så viktig informationskälla, så är det viktigt att vi som agerar inom denna värld tar ett ansvar.

Att ge ett sakligt, balanserat och lättförståeligt budskap. Vi på B&K försöker att leva upp till det vi förmedlar. Jag lovar.

Välkommen till ännu en späckad, informativ, bildrik och inspirerande utgåva av Sveriges största träningstidning för det växande gymfolket!