Skurk eller hjälte?
- Alla kan bli en Usama bin Ladin
Hatad eller älskad? Liberalism eller reglering? Mühlegg dopad. Världen skakad. Skidåkaren från Spanien är enligt spanska mediaundersökningar idag mer hatad än Usama bin Ladin. Steget från att vara en hyllad folkhjälte till skurk är kort. Längtan att "bli någon" inom den idrottsliga kändiskulturen, med uppmärksamhet och ekonomisk trygghet, är alltför frestande. Men vem är egentligen den påtryckande boven i det negativa utvecklingsdramat? De aktiva? Förbunden? Media? Domarna? Sponsorer? Publiken?
Jag anser att vi alla lever i en sorts tuggummisymbios. En symbios, där ingen riktigt kan leta fram någon annan bov än den aktive. En smalspårig jakt som ger en grym, och föga långsiktig, bin Ladin-effekt. Det enklaste är att bespotta en enskild individ, så att vi alla vet vem vårt hat ska gå ut över. Och visst är det den enskilde som till sist måste ta huvudansvaret för sina handlingar. Men för att vi ska slippa att det i en ökande takt skapas nya bin Ladins, så är det dags att inse faktum. Alla aktiva måste testas. Regelbundet. Året runt. Ty inte ens bin Ladin satsar på ett dödfött projekt. Och att hoppas på sunt förnuft, är som att tro att en dödskalle på cigarrettpaketen avskräcker alla från att röka.
Sponsorer med självaktning, media, publik, förbund och de aktiva måste bilda en idrottslig överlevnadskartell, där alla bidrar. Nya konstellationer måste skapas för att tuggummisymbiosen skall vändas till en seg, kraftfull och hälisättande faktor vi kan ta på allvar. Om du VET att du kommer att testas, så har du att välja: Skurk eller hjälte.
Visst. Kampen är svår. När inte ens hela USA:s samlade försvarsmakt kan hitta en skäggig man i en bergshåla, så kommer begreppet "att hålla sig undan" i ny dager. Men om alla i tuggummisymbiosen kunde hjälpas åt med en slant, skulle resurserna dock räcka väldigt långt. Större företag borde sätta ett streck över vissa sponsringsposter och skriva in "anti-bin Ladin" istället. Alla biljettpriser kunde i samförstånd med publik höjas med 10:-, där tian gå till samma pott.
De aktiva kunde själva hjälpa till att skaffa pengar till potten - och media kunde vara dem behjälpliga.
Idag är det ofta en fattig Davids kamp mot en stenrik Goliat. Men om Robin Hood ringer till Goliat och bjuder in Usama och David på fest, med ett litet bidrag från alla i publiken, så kanske trovärdigheten sakta kunde återuppstå. Och den urgamla, idrottsliga, kampen gå vidare.