B&K - Tidningen - 1992 - Nummer 3 - Ledare

Ledare

Sidan skapad 2002-03-11
Uppdaterad 2002-03-11
 
Sök på B&K:s webbplats
 

Sök på nätet med gymråttans favorit:

Sök på webben med Google

 
Kommentarer
Maila eller använd formuläret nedan:

namn (valfritt):

e-post (om du vill ha svar):

meddelande:

Från B&K Sports Magazine 3/1992:

Ett ögonblick! Något ganska unikt håller på att hända.

Istället för att ha en cigarettrökande, öldrickande hjälte som förebild, är det numera ofta ett mer muskulöst, hälsosamt ideal som uppvisas på biodukarna (och på TV-rutan) runt hela världen.

Den positiva effekten av detta märks just nu inom hela "Fitnessindustrin". Aldrig förr har människor varit så kropps- och kostmedvetna (även om alla inte ägnar sig åt bodybuilding...)

Det har funnits många ambassadörer för vår sport genom åren. Den mest uppmärksammade, och definitivt mest kända, är Arnold Schwarzenegger. Att han inte är någon lysande skådis må vara hänt. Han har, trots allt, med hjälp av sin personlighet uppmärksammats och nått en unik position som USA:s högst betalda skådespelare.

I egenskap av detta kan han göra sig hörd.

Idag gör han ett jättearbete för "Fitness", då han i direkt samarbete med regeringen försöker få USA:s befolkning friskare under parollen: "Get Fit Again".

Redan nu har han arrangerat parader genom 45 stater med just detta budskap på banderollerna.

I en TV-intervju nyligen menade Arnold att myndigheter och ansvariga måste börja i "rätt ände", dvs med ungdomarna. Och han riktade följande tänkvärda ord till tittarna. "Stäng av TV:n och lägg dina videospel åt sidan. Börja istället att träna, skaffa dig muskler, en snygg fysik och en god hälsa. Varje timme du ägnar åt träning i gymmet eller i motionsspåret idag, kommer att betala igen sig i form av mindre tid hos doktorn i framtiden." Och en profil som Arnold kan göra underverk. Redan dagen efter detta TV-program upplevde gymägare över hela USA en anstormning av ungdomar, som alla ville bli "Fit"! Och visst avspeglar sig denna trend, såsom ringar på vattnet, ända till de Nordiska länderna.

Ty aldrig har det varit så fullt på gymmen som under de första månaderna 1992.

I lågkonjunkturens och arbetslöshetens tidevarv så har fitnessbranschen klarat sig mycket bra. Det beror på att även om vi alla inte har råd att köpa ett nytt hus, en ny bil eller den där stereon vi längtar efter - så måste vi hålla igång kroppen. Ett billig investering. Som dessutom "betalar sig i form av mindre tid hos doktorn i framtiden".