Dagens reklaminslag och dagstidningsannonser i USA har fått en ny krydda. Frisk livsstil, nya trender och smaker presenteras inte längre med bara ett bildskönt ansikte och en bländande vit tandrad. Nej, nu vill reklambyråerna ha vältränade kroppar också! "Better Bodies" tillhandahåller dem.
Brian Moss hade hunnit bli tjugonio år innan han gav upp jobbet i Nationalparken och det professionella fågelskådandet. Han bestämde sig för att återvända till storstadsdjungeln på Manhattan och väl där koncentrera sig på mänsklig muskeluppbyggnad. En satsning, i början av åttitalet som fick namnet "Better Bodies" och som fått gehör över hela den amerikanska kontinenten.
Brian Moss arbetade i en nationalpark, strax nedanför Sierra Nevada, när han beslöt sig för att återvända till sin barndoms marker, Manhattan, New York där han är född och uppvuxen.
- Jag började tröttna på att leta vikter bland alla trädstammar. Baksätet på jeepen hade varit fyllt med hundra kilo vikter som jag tappade när jag skumpade runt på småvägarna i skogen.
Han öppnade gymmet efter Bodies" på tjugoförsta gatan, runt hörnet från ärevördiga Fifth Avenue Vid återkomsten till New York, tog Brian först jobb på Amerikanska Nationalhistoriska Museet, där han under ett år guidade skolbarn, innan beslutet att satsa affärsmässigt på muskelvågen tog form mot slutet av 1982. Han öppnade gymmet "Better Bodies" på tjugoförsta gatan, runt hörnet från ärevördiga Fifth Avenue.
- Egentligen hade jag nog tänkt att bli lärare eller något liknande, men plötsligt såg jag möjligheterna i gymvågen, som svepte fram över Amerika. Better Bodies var Mahattans första gym, som tog kvinnlig bodybuilding på allvar. Gladys Portugese, fd flickvän till Brian, fick agera reklampelare och all marknadsföring av gymmet riktade in sig på seriös, kvinnlig muskelbyggning.
- Många varnade mig, när jag startade, men jag såg att ingen tog tjejerna på allvar och min satsning på att hjälpa dem gav snabbt resultat.
"Om nu folk började ta träningen och sina kroppar på allvar, var ju en självklar följd, att de ville se sin livsstil och nya image reflekterade i annonser och TV-reklam!"
På Better Bodies tränar tjejer och killar sida vid sida. En självklarhet på de flesta gym i Sverige, men icke i det puritanska USA. Där tjejerna under många år var hänvisade till chica gym med tonvikten på imponerande inredning istället för funktionell utrustning. Om nu inte tjejerna lyckades tjata sig in på killarnas domäner, mot löfte att inte använda deras toaletter och omklädningsrum, vare sig före eller efter träningen!
I takt med att kroppsvågen växte insåg Brian att det fanns mer pengar att hämta, än att bara bistå med redskap och instruktioner.
- Om folk nu började ta träning och sina kroppar på allvar, var ju en självklar följd, att de vill se sin livsstil och nya image reflekterade i annonser och TV-reklam. Ännu en framsynthet av Brian, som visade sig vara riktig, när han startade modellverksamhet med professionella byggare i sitt stall.
Seven Up, Coca Cola och Burger King, är bara några av de multinationella företag, som vänt sig till Brian, för att hitta rätt folk till sina "commercials". Kontrakt som gett modeller från Better Bodies stall tiotusentals dollar. Brian fungerar dessutom som manager för fem av USA:s toppbyggare. Jag sköter om allt i från brev och marknadsföring till kontraktskrivning för dem. Dessutom bokar jag studio, stylist och make-up artist, om en fotograf kommer till stan för att ta bilder. Blanda andra har Brian anlitat Madonnas stylist vid tävlingar.
- Tjejerna behöver hjälp med allt runtomkring själva uppvisningen.
Brian har varit gäst i de flesta talkshows i amerikansk TV.
- Jag var först med mina idéer därför fick jag massor av publicitet i både TV och tidningar. De som startar gym i dag har hamnat i bakvattnet. I USA gäller det att vara först!
Vad är det som skiljer Better Bodies från andra gym?
- Egentligen inget annat än filosofin. Jag tog tjejerna på allvar från början. När de kommer in på gymmet särbehandlas de inte. Här är de helt enkelt en kropp som skall tränas till bättre resultat efter individens egna förutsättningar och mål. Personalen på gymmet är A och O för att lyckas, enligt Brian. Kan personalen få dig att känna dig som hemma, slappna av, ja, då får vi inga som helst problem. Man måste ta sina kunder på allvar, de är individer.
"Personligen kan jag inte förstå hur någon kan säga att en tjej ser maskulin ut bara för att hon har muskler." Fortfarande finns det många felaktiga myter kvar runt byggningen. Myter som måste bort innan den helt accepteras som vilken annan sport. Som det krävs ordentlig upplysning för att kunna ta kål på.
- Dagens sätt att se på kvinnan är en sedan århundraden framväxt bild av hur hon skall vara och se ut. Personligen kan jag inte förstå hur någon kan säga att en tjej ser maskulin ut bara för att hon har muskler. Däremot finns det både feta och taniga tjejer, som spottar och svär som den värsta grovjobbare, vilket jag inte tycker är speciellt kvinnligt. Många anser också att bodybuilding är super-ego-trippen, narcissism (att älska sig själv).
- När någon står och speglar sig på gymmet behöver det inte betyda att han eller hon älskar sig själva. Däremot sin egen kropp, men vad är det för fel med det?!
Det måste väl vara bättre om man kan tycka om det man ser i spegeln än att gå omkring och vara rädd för att klä av sig. Sedan förhållandet med Gladys Portugese tog slut deltar inte Brian lika ofta vid tävlingsarenorna.
- Förr var jag mer personligt engagerade i tävlingarna genom Gladys, numera är byggningen kommersiell business för mig och då spenderar jag hellre en weekend med att titta på annat än muskler.
"I början fick man skicka upp lättviktare för att inte skrämma slag på dem."
Fåglar upptar fortfarande en del av Brians fritid liksom motorcyklar och snabba bilar. I den mån han har någon fritid. - Fysiskt sett har jag väl en och annan timme ledigt, men mentalt är det svårt att koppla av det jag håller på med. Blocket och pennan ligger ständigt på nattduksbordet och många idéer har blivit nedskrivna vid tre-fyratiden på mornarna.
Precis när jag ska lämna Brian ringer telefonen. Det är ett stort dataföretag som tidigare i veckan bett Brian skaffa fram en kille till påseende för en commercial.
- Nu har de blivit helgalna! Han var inte stor nog! I början fick man skicka upp lättviktarna för att inte skrämma slag på dem, nu räcker inte hundrakiloskillarna till!
Nästa samtal är från en dam som vill veta vad det är för en fågel som slagit sig ner i hennes trädgård. Efter en utförlig beskrivning av näbb, stjärtföring och fjädrar får hon sitt svar. Jag lämnar Brian kvar bland stora muskler och små fjädrar och en telefon som inte gör annat ringer.