Mr Olympia är den mest prestigefyllda tävlingen och mest åtråvärda titeln inom tävlingsformen av sporten bodybuilding. Tävlingen arrangeras en gång om året. Mr Olympia arrangeras för 22:a året i rad 1987. För första gången blir Sverige värdnation!
Naturligtvis har du hört talas om tävlingen "Mr Olympia", men har du fattat hur stort detta evenemang egentligen är? Här får du lite fakta;
Ett världsrekord kommer att slås den 31 oktober på Scandinavium i Göteborg. De bästa biljetterna är de genom tiderna dyraste till ett enstaka evenemang i Sverige! 1 500 kr! Ändå är dessa nästan slutsålda!
Mr Olympia är en tävling uteslutande för professionella bodybuilders. Samtliga tävlande har vid ett tillfälle kvalificerat sig för deltagande, genom att vinna Världsmästerskapen på amatörnivå, tidigare år kommit bland de 10 bästa eller fått en personlig inbjudan av IFBB, genom Mr Ben Weider (president i organisationen). De senaste tre åren, har amerikanen Lee Haney stått som segrare i tävlingen. Konkurrensen är oerhört hård mellan de cirka 30 bodybuilders som varje år får tillfälle att ställa upp.
Med tanke på den höga standarden på de tävlande, är Lee Haneys 3 segrar en oerhörd prestation.
Det är endast en bodybuilder som lyckats överträffa denna segersvit; Arnold Schwarzenegger - idag känd som firad skådespelare, tävlingspromotor, affärsman och TV-kändis i USA.
Det spekuleras i huruvida Lee Haney ska kunna upprepa Schwarzeneggers bedrift, med totalt 7 Mr Olympia-segrar. Mycket talar för att han kan lyckas.
Deltagarna i Mr Olympia tävlar om en total prissumma på cirka 125.000 dollar. Segraren i tävlingen kvitterar ut 50.000 dollar, resten fördelas på de resterande 9 närmaste placeringarna. Men en seger innebär inte bara en fet prischeck på drygt 350 000 kronor; en seger betyder också reklamkontrakt och stora möjligheter till filmroller osv.
Arnold Schwarzenegger ("Conan Barbaren," "Terminator", "Hårda Bud" osv) är det klaraste lysande exemplet på detta.
Massiv marknadsföring
Vid årsskiftet, går startskottet för huvuddelen av marknadsföringen av evenemanget. De mer framstående av 16 av världens IFBB-anslutna länder (IFBB = International Federation of Bodybuilders), kommer härmed att starta annonseringen i den facktidning som är officiellt organ i respektive land. Annonserna är i huvudsak 1/1-sidor i 4-färg. Införanden kommer att ske i bland annat:
- Muscle&Fitness (Upplaga: ca 1 000 000 ex./mån)
- FLEX (Upplaga: ca 500 000 ex/mån)
- Sports Fitness (Upplaga: ca 250 000 ex/mån)
- SHAPE (Upplaga: ca 1 200.000 ex/mån)
Ordinarie annonspriser 1/1-sidafärg i ovan nämnda tidningar är:
- Muscle & Fitness: 8.920 dollar (62 866 kronor)
- FLEX: 2.655 dollar (18 717 kronor)
- Sports Fitness: 3.600 dollar (25 380 kronor)
- SHAPE: 11.200 dollar (78 960 kronor)
Övriga IFBB-facktidningar med genom gående hög kvalité som kommer att annnonsera för evenemanget är:
- Sverige: Bodybuilding & Kraftsport (Upplaga: ca 25 000 ex/mån)
- Norge: Kampsport & Bodybuilding (Upplaga: ca 8 000 ex/mån)
- Västtyskland: Sports Fitness (Upplaga: ca 120 000 ex/mån)
- England: IFBB Bodybuilder (Upplaga: ca 15 000 ex)
- Benelux-länderna: IFBB Body builder (Upplaga: ca 20 000 ex)
En låg uppskattning, ger denna mellan 7-8 miljoner kontaktillfällen/månad genom fackpress, fram till tävlingen.
Till detta ska läggas övrig publicitet i massmedia inför evenemanget. Det är emellertid svårt att i dagsläget sia om hur stort intresse massmedia kommer att ägna åt tävlingen.
Men för att ge en idé om sportens redaktionella värde utanför Sverige, kan följande anekdot vara på plats:
IFBB räknar idag 129 medlemsländer. Ett av de nyare medlemsländerna är Folkrepubliken Kina, där bodybuilding som motionsform och sport redan har väckt ett enormt intresse.
Den största nationella bodybuildingtävlingen i Kina, som av hölls nyligen för fjärde gången, samlade över 300 nyhetsreportrar från mer än 100 pressorganisationer runt om i landet!
Mer än 24 olika fitness/bodybuildingtidningar, sålda på mer än 10 olika språk, kommer att bevaka tävlingen redaktionellt och med bildreportage.
TV-inslag
Ett av de stora nationella TV-bolagen i USA (vilket av de stora är ännu inte klart) köper rätten till sändning av evenemanget över hela USA. Inslagets längd blir omkring 30 minuter långt. Det filmade inslaget kommer kommer även att säljas till Kanada och andra länder (exakt vilka övriga länder, är ännu inte klart). Detta halvtimmeslånga reportage kommer att ha mer än 20 miljoner tittare.
Tävlingen bevakas också av VISNEWS i England. VISNEWS kommer bland annat att sammanställa ett femminuters reportage, avsett för över 100 intresserade länder. Denna kortare version, kommer att kunna ses av mer än 100 miljoner tittare!
Det är ännu inte klart huruvida Sveriges Television kommer att göra inslag från tävlingen. Kontakter har dock tagits och förhandlingarna kommer att intensifieras under 1987.
Direktsändning
Mr Olympia sänds även direkt, till mellan 6-15 arenor med projicering på jätteskärmar. Direktsändningen sköts av Weider Communications. Hur många arenor som evenemanget går ut till via satellit, är ej ännu klart. Förhandlingar pågår fortfarande med flera intressenter. Arenorna är i storleksordningen med plats för 3-6 000 personer i publiken. Länder med arenor som redan är klara för mottagning, är Belgien, England, Tyskland, USA och Spanien. Förra året sändes evenemanget till ett 20-tal arenor.
Man räknar med att ytterligare 100 000 människor kommer att se tävlingen på detta sätt.
Arenan Scandinavium
Inför evenemanget Mr Qlympia, är Scandinavium iordningställd enligt versionen som ger plats åt en publik på ca 9000 personer. Till skillnad från Världsmästerskapen i Bodybuilding 1985, då Sverige stod som värd, består nu golvet av fem olika etage, för att försäkra alla om god sikt. (VM sågs av ca 7 000 personer).
Hittills, ett helt år innan tävlingsdagen, har SBBF (Svenska Bodybuildingförbundet) sålt 3 000 biljetter! Mot bakgrund av erfarenheterna från VM 1985, beräknas 8-9 000 personer komma till Scandinavium den 31:a oktober.
B&K kommer naturligtvis vara på plats under detta fantastiska evenemang! Göteborg kommer att vara samlingspunkten för Sveriges (och världens bästa) bodybuilders. Och naturligtvis en massa "motionärer".
Vi ser fram mot den 31:a oktober!