Det började med att man ville fylla ut de "döda" och föga inkomst- bringande morgontimmarna på World Class Hälsostudion i Stockholm. Och slutade med en av Sveriges exklusivaste affärsklubbar.
De flesta framgångsrika affärsmän och näringsidkare, haren affärsidé varefter deras rörelse drivs. Så också Morning Club. Affärsidén bakom denna satsning på hälsa och motion, var att "ge Morning Clubs medlemmar fysiskt och mentalt välbefinnande, med fullständig personlig service samt möjlighet att ta med/träffa affärskontakter på morgonen". Hur denna satsning gått, vet man nu ett år efter Morning Clubs premiär i februari 1986! Morning Club - Den totala serviceanläggningen!
Morning Club är som namnet anger en klubb. Tänkt att vara en exklusiv morgonklubb för företagstopparna inom svenskt näringsliv. Framförallt för dem som befinner sig och driver sin verksamhet i Stockholm och dess närhet. Klubbens medlemmar kommer bland annat från BPA, ASSI, Pripps, mm.
Egentligen är frukostklubbar inget ovanligt i Sverige (finns bland annat i Malmö och Göteborg). Men det som gör Morning Club så unikt är att man, till skillnad från andra exklusiva klubbar, lyckats samla en mängd olika hälsofrämjande aktiviteter under ett och samma tak under morgontid. Dvs mellan 07:00-10:00. Den tidpunkt då näringslivets direktörer är som "minst" stressade och upptagna. Gymmet blir punkten att ladda för dagen!
De aktiviteter Morning Club erbjuder sina klubbmedlemmar, består av;
- Hälso och Friskvård: Inkluderar massage, konditionstest, hälsoprofilbedömning, bantning- och kostrådgivning, läkarservice samt akuttandläkare.
- Fysisk Träning: Instruerad styrketräning, anpassad motionsgymnastik, specialutformade grundträningsprogram för till exempel golf, tennis, skidåkning osv.
- Bad: Bubbelpool, solarier och bastu.
- Frukost: En stor frukostbuffé med en mängd nyttigheter att starta dagen med.
Dessutom har klubbmedlemmarna tillgång till konferensrum, gästföreläsare, personlig service i form av skjorttvätt, bokning av hotell, resor med mera.
Allt detta inryms i de tre plan och 1 500 kvadratmeter stora World Class Hälsostudio. Servicen sköts av specialutbildad personal med kunskaper inom massage, sjukgymnastik, träning och kost, vilka ger klubbmedlemmarna alla motions-, kost-, bantnings- och kostråd de behöver.
Morning Club skall hjälpa näringslivets toppkrafter att komma i god fysisk form, så att de på ett bättre sätt kan klara av de enorma krav, höga tempo och långa dagar de ständigt utsätts för. Klubbens motto är att "ge sina medlemmar fysiskt och mentalt välbefinnande, med fullständig personlig service samt möjlighet att ta med/träffa affärskontakter på morgonen".
|
Barbro Sundberg, gymnastikdirektör och en av initiativtagarna till Morning Club, leder själv tidig direktörsgympa varje morgon. |
Morning Club: Att vara medlem kostar 34 000 kr/år!
I Morning Clubs stora folder, står att läsa; "Medlemsskåpet i Morning Club säljs endast till företag och dess chefer. Alltså ett slutet sällskap, en privat sportklubb som består av människor med en liknande vardag och gemensamma intressen.... Vi vill göra Morning Club till ett avslappnat forum för informella kontakter, kryddat med intressanta seminarier och gästföreläsningar på hög nivå".
Har man inte insett att Morning Club inte är något för "kreti och pleti" efter att ha läst dess folder, inser man det så snart man fått höra medlemspriset. Ett års träning i denna exklusiva församling, kostade 28 000 kr 1986 (i år är priset 34 000 kr)! I denna summa ingår ett fritt utnyttjar de av klubbens olika aktiviteter under veckans fem dagar, för fyra personer som är kopplat till det företag som löst medlemsskap. Dessutom kan varje kortinnehavare ta med sig tre utomstående affärs kontakter utan kostnad. Frukostbuffé ingå också i priset.
Medlemspriset i Morning Club är egentligen inte märkvärdigt. Om man jämför med andra exklusiva affärsklubbars prissättning. Björn Borgs Sports Club tog till exempel 33 500 kronor för ett årskort 1986. Denna klubb erbjuder dock "bara" tennis eller golf för fyra personer, samt fritt utnyttjande av klubbens konferensmöjligheter, till skillnad från Morning Clubs breda utbud på aktiviteter.
Endast inbjudna får bli medlemmar!
Det som möjliggör affärsklubbarnas existens, är den mötesplats de utgör. För här möts ju affärsvärldens toppar, vilka haren mängd gemensamma intressen. Dessa intressen är (ur klubbarrangörernas synvinkel) tänkta att leda till framtida affärsförbindelser. Något som också är et måste, för att företagen över huvudtaget skall vara intresserade av att vara med.
Det som främst avgör en klubbs status och säkerligen framtid, år givetvis dess medlemmar. Den som tyckas värva P-G Gyllenhammar, har säkrat sin framtid långt framåt.
Det tillvägagångssätt klubbarna använder för att värva klubbmedlemmar, spelar därför en mycket viktig roll. Morning Club använder sig av ett selektivt "urvalssystem".
Dvs klubbens styrelse avgör vilka företag och personer som skall få vara med. Medlemmarna måste uppfylla vissa krav. De skall helst ha bland annat en idrottslig bakgrund, vara trevliga och respektabla. Småhandlare, pizzabagare och porrklubbsföreståndare gör sig inget besvär, alltså!
Att "välja" kunder kan tyckas vara paradoxalt, då ett medlemsskap är så pass dyrt som det är. Men det är tydligen ett måste, för att kunna locka till sig de "rätta" kunderna och för att skapa klubbkänsla och en stimulerande miljö. Själva marknadsföringen och försäljning av Morning Clubs tjänster, sker genom personlig kontakt med intressanta företag. Man presenterar sin produkt och låter sedan eventuella intressenter ansöka om medlemsskap. Detta beviljas eller avslås sedan av Morning Clubs styrelse, som tidigare nämnts. Och att detta inte enbart är en ren formalitet, visar de 2-3 ansökningar som avslagits.
Vill expandera!
Att Morning Club varit ett kostsamt projekt, är det inget tvivel om. Så pass dyrt att många ställt sig tveksamma till att det skulle gå att genomföra. Bara för att få det att gå runt, krävdes 50-55 medlems- företag.
B&K; "Lyckades ni med denna bedrift under -86?"
Per Schött, ansvarig marknadsförare och försäljare; "Ja, allt gick enligt planerna. Vi har haft sammanlagt 50 medlemsföretag under året som gått. Och vi räknar med att få fler under 1987. Vårt mål är att få ihop runt 80 företag. Det är antagligen vad Morning Club högst klarar av, med nuvarande organisation."
B&K; "Vilka är de största problem ni haft med att marknadsföra Morning Club?"
Per Schött; "Att nå ut med vårt budskap till våra kunder i början. Vi är pionjärer inom detta område och att vara först med något är inte alltid positivt. Många har varit skeptiska och misstänksamma gentemot Morning Club i dess begynnelse. Även fast det är en mycket bra produkt. För alla är vi ju i behov av att hålla oss i fysisk form. Men för att övertyga våra kunder om detta, gällde det för oss att väcka detta behov och göra folk medvetna om det. Och det har vi börjat göra.
Fler och fler har visat sig vara intresserade av att gå med i våran klubb. Och jag är övertygad om att detta bara är början. Denna typ av morgonklubbar kommer att spridas vidare till andra städer och tom länder. För det ligger i tiden att ta hand om sig själv och det fysiska välbefinnandet. Något som gör att jag ser ljust på Morning Clubs framtid."
|
Ett välfyllt tidningsställ ned de allra färskaste dags- och affärstidningarna, håller de morgonpigga direktörerna ajour med händelserna i affärsvärlden. |
En uppfattning som Morning Clubs övriga personal tycks dela. Och att denna satsning upplevs som mycket positivt av klubbmedlemmarna, kan man inte låta bli att varse, när man besöker det tidigt på morgonen. Borta är gymstämningen som annars präglar World Class Hälsostudio. Istället fylls man av harmoni när man träder in i lokalerna. I bakgrunden spelas Vivaldis "Fyra årstider" och i disken står värdinnor, redo att ge all tänkbar service. Man kan inte låta bli att trivas. En bättre mjukstart på dagen kan nog ingen chef få. Här gäller fil, müsli och motion. Inget snabbt morgonfika och bilkö.
Ett möte till frukost och ett beslut till sit-upsen. Morgontimmarna kan bli både effektivare och stärkande.