B&KGym Business - Friskvård ligger i framtiden!?

Friskvård ligger i framtiden!?

Webbsidan skapad 2001-08-19
Senast uppdaterad 2001-08-19
Sök på B&K:s webbplats
 

Sök på nätet med gymråttans favorit:

Sök på webben med Google

 
Kommentarer

Maila eller använd formuläret nedan:

namn (valfritt):

e-post (om du vill ha svar):

meddelande:

11 april 2001

Några tankar från Björn Ragnar…

eller

Lång skåning tänker till...

Hur många gånger har vi inte hört att ”friskvård ligger i tiden”? Själv stötte jag på detta uttryck för första gången 1989 och fortfarande, tolv (12) år senare, verkar samma formulering gälla. Om nu friskvård är ett så pass ”hett område” borde väl aktörerna på friskvårdsmarknaden kunna tjäna rejält med pengar, eller hur!?

Fakta är dock, som alla i branschen mycket väl känner till, att det är en tuff uppgift att skapa en lönsamhet från driften av en träningsanläggning. Nu är vi trötta på att bara lyssna på att ”friskvård ligger i tiden”. Nu säger vi som i filmen Jerry Maguire ”show me the money” till våra kunder. Vi erbjuder ingen omodern produkt. Vi har inget fel på vår service. Det finns definitivt inget fel på kompetensen bland våra instruktörer. Nu är det dags att kraftigt uppgradera prissättningen på våra tjänster och därigenom komma i närheten av engelsmännen som minst får ut ett pris som ligger 60 % över det svenska.

Eller är det så att ”friskvård ligger i framtiden”!? Om vi tittar på en amerikansk framtidsprognos (IHRSA) kan vi konstatera att branschen fram till och med år 2010 kommer att öka sin omsättning med 118 % och antalet betalande medlemmar med 105 %. Det kommer att finnas dubbelt så mycket pengar i omlopp fördelat på cirka 30 % fler träningsanläggningar. Vardera anläggning får en kapacitet att serva dubbelt så många betalande medlemmar. Allt i jämförelse med dagens faktiska siffror.

Frågan är vad händer med lönsamheten? Om vi bara växer och växer utan att ta mer betalt för vår produkt blir det ingen förbättring av vinstraden i bokslutet. Alternativet är naturligtvis att bara växa på inkomsterna och inte på utgifterna, men hur enkelt är nu det!?

Jag upprepar, ”nu är det dags att kraftigt uppgradera prissättningen på våra tjänster och därigenom komma i närheten av engelsmännen som minst får ut ett pris som ligger 60 % över det svenska”. Du bestämmer själv, ligger friskvård i tiden eller i framtiden!?

GLAD PÅSK önskar er egen ”guru”,
Björn (2.04) Johansson